mandag 16. mai 2011

Kreativ taksonomi

I denne oppgaven skal vi lage en taksonomi som forklarer kreativitet. Men først vil jeg forklare taksonomi, dette er en metode som brukes for å "rangere" gitte temaer. I skolesammenheng er dette ofte kunnskap og illustreres slik:

I denne oppgaven derimot skal vi gradere kreativitet, noe som i seg selv er en kreativ utfordring. Det er vanskelig å gradere noe som blir bedre jo mer "ut av boksen" man tenker. Jeg har valgt å dele denne taksonomien i fire deler:

nivå 1:
Det bygger på en grunnleggende kunnskaper, der man kan gjenskape. Siden kreativitet er nytenkning er dette den laveste delen på taksonomien.

nivå 2:
Det neste trinnet er at man kan gjenskape men også forstå hvorfor det er gjort slik det er, at man forstår hva man lager.

nivå 3:
På dette punktet må man kunne lage egne verker med inspirasjon fra andre verker, der man henter elementer men fyller inn egne ideer.

nivå 4:
Når man når opp på øverste nivå kan man selv lage enestående arbeid som skiller seg ut fra mengden og er nyskapende.

1 kommentar:

  1. Ser bra ut håvard. Jeg valgte også å bruke taksanomi modellen i min oppgave. Jeg valgte derimot 6 trinn, ettersom om man skal sette det etter en karakterskala så vil man da ende på 6 forskjellige karakterer. Jeg er forsåvidt enig med deg i prosessen hva en elev bør kunne fra nivå 1 til 4.

    SvarSlett